Szukaj na tym blogu

Pojęcie i klasyfikacja bankowości elektronicznej


 Pojęcie i klasyfikacja bankowości elektronicznej

Pomimo, że bankowość elektroniczna (nazywana również e-bankingiem) nie jest już pojęciem nowym to trudno ją jednoznacznie zdefiniować. Dziedzina ta z każdym rokiem dynamicznie się rozwija, a stosowanie coraz nowszych technologii informatycznych i modernizacji kanałów dystrybucji usług bankowych powoduje narastanie komplikacji terminologicznych.
Do najbardziej rozpowszechnionych definicji bankowości elektronicznej należą: „Bankowość elektroniczna jest to zestaw środków teleinformatycznych umożliwiający zdalny dostęp do rachunku bankowego” [Kulisiewicz 2004]  oraz  „Bankowość  elektroniczna jest to termin ogólny na określenie procedury technicznej umożliwiającej klientowi wykonywanie transakcji bankowej elektronicznie, bez fizycznego odwiedzania siedziby instytucji (oddziału)” [http://www.bankersonline.com/technology/gurus_tech081803d.html, (18.08.2011)]
Obie te definicje mają pewne wspólne cechy:
·  zdalny dostęp do rachunku bankowego, czyli możliwość wykonania usługi na odległość, bez potrzeby jednoczesnej obecności stron,
·    dostęp do rachunku bankowego za pomocą urządzenia elektronicznego (komputer, telefon stacjonarny i komórkowy, elektroniczne urządzenia do przyjmowania kart.
Należy przy tym pamiętać, że jest to usługa oferowana przez banki dla swoich klientów. W 2002 usługa ta została uregulowana dzięki uchwaleniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych. W rozdziale czwartym tej pracy zawarto normy funkcjonowania bankowości elektronicznej.
 „ Przez umowę o usługi bankowości elektronicznej:
1) bank zobowiązuje się do zapewnienia dostępu do środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku za pośrednictwem urządzeń łączności przewodowej lub bezprzewodowej wykorzystywanych przez posiadacza, a także do wykonywania operacji lub innych czynności zleconych przez posiadacza;
2) posiadacz upoważnia bank do obciążenia jego rachunku kwotą dokonanych operacji oraz należnymi bankowi opłatami i prowizjami albo zobowiązuje się do zapłaty należności na rachunek wskazany przez bank, w określonych terminach” [Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych, art. 29].

W pozostałych artykułach wspomniano m.in. o zasadach elektronicznej identyfikacji posiadacza, zapewnieniu posiadaczowi bezpieczeństwa i dostarczaniu informacji o dokonanych operacjach. Nie zabrakło również wzmianek o odpowiedzialności i obciążeniach posiadacza w przypadku ujawnienia danych osobom trzecim.
Podsumowując najbardziej charakterystyczne cechy bankowości elektronicznej i różniące ją od tradycyjnych usług bankowych to:
·         brak konieczności odwiedzania banku,
·         brak pośrednictwa personelu,
·         automatyczna realizacja zleceń i żądań klienta,
·         dostęp do czynności bankowych nie jest ograniczony godzinami otwarcia banku,
·         nie ma możliwości negocjowania warunków,
·         ograniczone możliwości uzyskania satysfakcjonującej porady.

Główne kryteria klasyfikacji bankowości elektronicznej:
1. Rodzaj klientów:
·         detaliczna bankowość elektroniczna,
·         korporacyjna bankowość elektroniczna.
2. Kanały komunikacji:
·         bankowość internetowa – przez przeglądarkę stron WWW,
·       dedykowana bankowość komputerowa – poprzez specjalistyczne oprogramowanie zainstalowane bezpośrednio na komputerze,
·         bankowość terminalowa – bankomaty, kioski samoobsługowe, POS-y,
·         bankowość mobilna – komunikacja niegłosowa wykorzystująca technologie WAP, SMS i aplikacje klienckie,
·         bankowość telefoniczna – komunikacja głosowa z call center oraz IVR,
·         bankowość telewizyjna – dostęp poprzez telewizję cyfrową.
3. Tryb dostępu:
·         bankowość on-line,
·         bankowość off-line.
4. Poziom dostępu:
·         dostęp pasywny,
·         dostęp półaktywny,
·         dostęp aktywny.
5. Typ modelu;
·         model wielokanałowy,
·         model banku wirtualnego,
·         model banku tzw. supermarketu finansowego,
·         model internetowego banku niszowego.