Rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji
Pod koniec XX wieku nadeszła rewolucja
technologiczna, której główną siłą napędową była informatyka i
telekomunikacja. Spore zmiany nie ominęły również sektora usług bankowych, a za
przełom należy uznać pojawienie się możliwości przeprowadzania operacji
bankowych za pośrednictwem Internetu [Świecka 2007] Przedsiębiorstwa,
przeprowadzając coraz więcej transakcji z kontrahentami, potrzebowały nowego
rodzaju kontaktu z bankiem. Firmy zrozumiały jak bardzo ważne jest
wykorzystywanie nowych narzędzi, dających możliwość zminimalizowania kosztów
pracy i zwiększenia wydajności, prowadzących do dynamicznego rozwoju i
uzyskania przewagi nad konkurencją. Tak narodziła się bankowość elektroniczna,
rozwiązanie ułatwiające kontakt i współpracę pomiędzy klientami, a bankiem,
zadowalające obie strony. Korzystanie z tej usługi jest możliwe poprzez dostęp
do elektronicznych kanałów dystrybucji.
„Proces wdrażania nowych
technologii w bankowości polega nie tylko na usprawnieniu dotychczasowych metod
świadczenia usług bankowych i redukcji kosztów, lecz umożliwia także
przezwyciężanie wielu przestrzennych, czasowych i organizacyjnych ograniczeń w
działalności bankowej. Wprowadzanie rozwiązań rozwiniętej technologii
elektronicznej zwiększa efektywność działalności operacyjnej banków, zmniejsza
koszty operacji detalicznych oraz zwiększa ich szybkość i pewność. Sprawia, że
rozszerza się znacznie krąg potencjalnych odbiorców usług bankowych.” [Polasik
2010]
Za prawdziwy początek oferowania klientom bankowości elektronicznej
należy uznać wprowadzenie przez banki w latach 60. XX w. bankomatów do
wydawania gotówki oraz dostępu telefonicznego do rachunku. Pierwszy bankomat
Baraclays Banku został uruchomiony w 1967 roku w Wielkiej Brytanii i wydawał
banknoty 10 GBP w zamian za papierowe kupony. [Kulisiewicz 2003] Sprawne
działanie bankomatów i zadowolenie klientów skłoniły banki do wprowadzania w
ciągu następnych lat kolejnych innowacji w postaci centrów bankomatowych oraz
kiosków samoobsługowych oferujących szeroki wachlarz usług.
Od lat 60-tych, razem z rozwojem bankowości terminalowej następował
ciągły rozwój usług bankowości telefonicznej. Jej popularność szybko wzrastała
zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych jednak nie odniosła ona dużego sukcesu,
ponieważ mogła być wykorzystywana tylko do najprostszych operacji
bankowych.
W 1982
roku olbrzymie zmiany w segmencie bankowości elektronicznej wprowadził
francuski system Minitel, który pozwalał na zdalny dostęp do rachunku poprzez
korzystanie z linii telefonicznych za pomocą terminala (były one dystrybuowane
za darmo przez banki, ale korzystanie z nich wiązało się z dodatkowymi
opłatami). Przed rozpowszechnieniem się Internetu system ten był uznawany za najbardziej
udaną usługę sieciową, jednak jego głównym ograniczeniem był mały zasięg
(działał on tylko na obszarze Francji) przez co ostatecznie został wyparty
przez ogólnoświatową sieć jaką jest Internet.
W poszukiwaniu nowych kanałów komunikacji w latach 80-tych banki
zainteresowały się wykorzystaniem osobistych komputerów i Internetu do obsługi
klienta. Nowy typ bankowości elektronicznej nazwano home banking, pozwalał on na kontakt klienta z bankiem poprzez
zastosowanie dedykowanego oprogramowania na komputerze klienta, linii
telefonicznych i modemu. Dzięki dwustronnej komunikacji pomiędzy bankiem i
klientem oraz możliwości weryfikacji wzrokowej dokonywanych operacji home banking odniósł olbrzymi sukces,
ale głównie wśród bankowości elektronicznej dla przedsiębiorstw. Dopiero
wynalazek stron internetowych i rozpowszechnienie się Internetu w pierwszej
połowie lat 90-tych XX wieku spowodował zainteresowanie się bankowością
elektroniczną wszystkich klientów.
Prawdopodobnie bankowość
internetowa narodziła się w Stanach Zjednoczonych w 1994, kiedy mały bank w
Kalifornii po raz pierwszy umożliwił dokonywanie transakcji dla swoich klientów
przez Internet. [Grandys 2005]
Największy
przełom nastąpił pod koniec 1995 roku, kiedy działalność rozpoczął pierwszy na
świecie w pełni wirtualny bank – Security First Network Bank (SFNB). Do roku
1999 niemal wszystkie kraje średnio i wysokorozwinięte uruchomiły bankowość
internetową. W Polsce jako pierwszy bankowość internetową uruchomił Powszechny
Bank Gospodarczy SA w Łodzi (następnie przejęty przez Bank Pekao SA) w 1998
roku.
„Spośród kanałów elektronicznych stosowanych w bankowości kluczową i
systematycznie wzrastającą role odgrywa Internet. Sprzyja temu bardzo daleko
posunięta standaryzacja i automatyzacja elektronicznych usług bankowych, co
pozwala klientom na samodzielne korzystanie z nich.” [Polasik 2010]
Fakt, że usługi bankowe bardzo dobrze nadają się do świadczenia w
Internecie został potwierdzony w badaniach przeprowadzonych przez firmę
doradczą Morgan Stanley. Badanie miało porównać możliwości sprzedaży w
Internecie różnych kategorii towarów i usług.
Wykres 1. Szanse sukcesu sprzedaży w Internecie dla różnych kategorii produktów i usług
Badanie,
które zostały przeprowadzono na użytkownikach Internetu pokazuje jak dużą
wygodę niesie za sobą wykorzystywanie Internetu dla klientów banków. Jednocześnie jest to dobra informacja dla
instytucji bankowych gdyż sprzedawanie usług bankowych przez Internet przynosi
im większe zyski poprzez redukcje kosztów obsługi klienta. Jak przedstawiono na
wykresie 1 usługi finansowe zostały wskazane jako mające największą szanse zakupu
w Internecie.
Dwoma
najważniejszymi czynnikami determinującymi stan rozwoju bankowości internetowej
w danym kraju są:
·
liczba
użytkowników Internetu,
·
stopień
aktywności jego wykorzystania do przeprowadzenia operacji bankowych.
Rysunek1. Liczba użytkowników Internetu na świecie w 2009
źródło:
http://wiking.edu.pl
Problemem krajów słabo rozwiniętych jest niski dostęp
do Internetu. W krajach bogatych natomiast trwają intensywne prace nad
tworzeniem coraz szybszych sposobów połączenia i przesyłania danych.
Aktualnie korzystanie
z Internetu umożliwia:
- łączność przewodowa – np. linia telefoniczna wraz z modemem cyfrowym lub analogowym, telewizja kablowa, lokalne sieci osiedlowe;
- łączność przewodowa – np. linia telefoniczna wraz z modemem cyfrowym lub analogowym, telewizja kablowa, lokalne sieci osiedlowe;
- łączność
bezprzewodowa – np. satelitarna, radiowa, telefonii komórkowej GSM
i UMTS. [www.wiking.edu.pl (15.08.2011)]
Najwięcej użytkowników Internetu na 1000 mieszkańców
w 2009 roku było w Ameryce Północnej, Australii i innych najbogatszych krajach
świata.
Wykres 2. Użytkownicy Internetu i ich struktura na świecie w 2004 roku (w mln)
Źródło: opracowanie własne na podstawie Internet
Trends, 2004, www.morganstanley.com/research
Struktura
użytkowników Internetu (wykres 2) dynamicznie się zmienia. Najszybciej
rozwijającym się regionem pod względem przyrostu liczby internautów jest Azja i
Pacyfik, głównie za sprawą najludniejszego kraju świata – Chin. Już teraz jest to największy rynek
internetowy świata i ciągle zyskuje przewagę nad innymi.
Interesującym
faktem jest, iż tylko 5 krajów stanowi aż 48% użytkowników całego Internetu, są
to:
·
USA 238 mln użytkowników, 4% wzrostu rocznie,
·
Chiny 384
mln użytkowników, 29% wzrostu rocznie,
·
Indie 130
mln użytkowników, 18% wzrostu rocznie,
·
Brazylia
67 mln użytkowników, 17% wzrostu rocznie
·
Rosja 39
mln użytkowników, 31% wzrostu rocznie.
W latach
90. XX w. oprócz bankowości internetowej pojawił się nowy rodzaj bankowości
elektronicznej, którą można określić, jako bankowość moblina lub bankowość
przenośna. [Polasik 2010]
Wykres 3. Porównanie użytkowników Internetu korzystających z komputera personalnego i urządzeń mobilnych na przełomie lat 2007 – 2015
Wykres 3
pokazuje jak dynamiczne zmiany zachodzą w świecie technologii. Już w 2014 roku
komputery przestaną prowadzić prym w największej ilości użytkowników
korzystających za ich pomocą z Internetu, a na ich miejsce wejdą urządzenia
mobilne, które są coraz bardziej funkcjonalne i zastępują coraz więcej
możliwości komputerów stacjonarnych i laptopów.
Transformację
społeczeństwa przez ostatnie kilkadziesiąt lat trafnie ukazuje ironiczne
porównanie piramidy potrzeb Maslova z 1943 roku do piramidy potrzeb 2006 roku.
Rysunek 2. Porównanie piramidy potrzeb
Maslova do potrzeb współczesnych
Źródło: Opracowanie własne w oparciu o raport Internet Trends 2006.