Szukaj na tym blogu

Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej

Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej

W ostatnich latach polska bankowość elektroniczna dynamicznie się rozwija i zbliża się wachlarzem oferowanych usług i ich jakością do Europy zachodniej. Banki poczyniły znaczne postępy w sprawności i wydajności świadczonych usług. Bardzo istotną kwestią dla dalszego rozwoju bankowości elektronicznej i jej szerokiego zastosowania jest bezpieczeństwo realizacji transakcji. Wymusza to ciągłe doskonalenie metod zabezpieczenia dokonywanych transakcji, a coraz nowsze technologie są równocześnie zbawieniem jak i zagrożeniem dla dzisiejszej bankowości.
Fakt, że wiele nowych zagrożeń bezpieczeństwa powstało wraz z pojawieniem się elektronicznych kanałów dystrybucji usług bankowych sprawia, że wielu klientów jest nieufnych w stosunku do nowych technologii. System bankowości elektronicznej jest bezpieczny, kiedy podstawowe czynniki bezpieczeństwa są spełnione zarówno przez bank, jak i przez jego klientów.
Wawrzyniak wyróżnia następujące cechy bezpieczeństwa bankowości elektronicznej [Wawrzyniak 2004]:
·         poufność – dostęp do systemu tylko dla osób do tego uprawnionych,
·         integralność – przesyłane dane nie mogą zostać zmodyfikowane w czasie dokonywania transakcji,
·         autentyczność –  możliwość stwierdzenia prawdziwości osób podpisanych pod dokonaną transakcją,
·         niezaprzeczalność - brak możliwości zaprzeczenia odebrania lub nadania określonego komunikatu drogą elektroniczną,
·         niezawodność - poprawne działanie systemu,
·         dostępność - ciągły dostęp do systemu bankowości elektronicznej.
W bankowości elektronicznej występują różne rodzaje jej zagrożeń bezpieczeństwa zależnie od danego kanału komunikacji. Poniżej zostaną przedstawione główne zagrożenia kanałów dystrybucji bankowości elektronicznej, oraz sposoby ich niwelowania według raportu Komisji Nadzoru Finansowego.
Bezpieczeństwo w bankowości internetowej i dedykowanej bankowości komputerowej. Charakterystyczną cechą transakcji internetowych jest proces ich autoryzacji. Przy operacjach wykonywanych w oddziałach banku identyfikuje się tożsamość klienta zlecającego transakcje natomiast w bankowości internetowej sprawdza się zgodność wprowadzonych do systemu kodów autoryzacyjnych Poufność haseł dostępu i bezpieczeństwo narzędzi służących do ich generowania jest zatem głównym elementem bezpieczeństwa transakcji internetowych.
„Główne metody zapewniające bezpieczeństwo transakcji internetowych to:
·         szyfrowana transmisja danych - realizowana z wykorzystaniem protokołu SSL,
·         proste uwierzytelnianie (identyfikator, hasło, PIN),
·         silne uwierzytelnianie (np. token, certyfikat użytkownika, klucz prywatny),
·         kwalifikowany podpis elektroniczny.” [Raport Bankowości Elektronicznej 2010]
Poniżej zostaną przedstawione główne zagrożenia, na które narażony jest klient bankowości internetowej łącznie ze sposobami na ich uniknięcie Zagrożenia wymienione są w kolejności od największego prawdopodobieństwa ich wystąpienia i potencjalnych strat finansowych, które mogą spowodować.
·         Kradzież dokumentów tożsamości klienta. Dotyczy podszywanie się pod właściciela rachunku za pomocą skradzionych lub podrobionych dokumentów tożsamości, a następnie wyłudzenia od pracownika banku danych autoryzacyjnych pozwalających na pełną kontrole rachunku bankowego. Zabezpieczenie się przed tego typu działaniem przestępczym to szczególna ochrona swoich dokumentów tożsamości, a w przypadku ich zaginięcia niezwłoczny kontakt z bankiem w celu ich zastrzeżenia.
·         Bezpośrednia kradzież haseł i narzędzi (telefon komórkowy, karta TAN, token itp.), które służą do autoryzacji dostępu do rachunku bankowego i przeprowadzania na nim transakcji internetowych. Podstawowy błąd użytkowników to zapisywanie w formie  jawnej  loginów i haseł, które następnie wykorzystuje przestępca.  Najlepszą ochroną jest w tym przypadku bezpiecznie przechowywanie danych dostępu do rachunku, a w razie podejrzeń ich przechwycenia jak najszybsza zmiana tych danych. Kiedy nośnik autoryzujący transakcje (np. telefon komórkowy) zostanie skradziony powinno się o tym powiadomić daną sieć komórkową o dezaktywację karty SIM jak i zablokować rachunek w banku.
·      Pishing jest to zdalne wyłudzanie informacji autoryzacyjnych, które może przybierać różne formy:
- listu elektronicznego wysłanego rzekomo przez bank z prośbą o podanie danych,
- przekierowanie do fałszywej strony banku, wyglądającej identycznie jak oryginalny serwis internetowy naszego banku,
- telefonu do klienta banku od podszywającej się osoby za pracownika tego banku.
Najlepszą ochroną przed tego typu działaniami jest nieodpowiadanie na tego typu zapytania, a wszelkie ich próby niezwłocznie zgłaszać bankowi. Korespondencje elektroniczne banku powinny być prowadzone przez portal internetowy banku.  Istnieją także bardziej specjalistycznych metod hakerów np. metoda Man In the Browser polegająca na złośliwym modyfikowaniu kodu przeglądarki WWW podczas korzystania z internetowego systemu transakcyjnego banku. Najlepszym lekarstwem na tego typu działania jest aktualne oprogramowanie antywirusowe naszego komputera jak i bieżąca aktualizacja przeglądarki internetowej.  
·         Pomyłki w zleceniach płatniczych (wychodzących) popełnianych przez klientów bankowości internetowej. W przypadku stwierdzenia błędnego wprowadzenia numeru rachunku kontrahenta, należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem w celu anulowania transakcji (jest to tylko możliwe, jeśli transakcja nie została jeszcze zrealizowana). Najłatwiejszym rozwiązaniem jest zdefiniowane najczęstszych odbiorców naszych przelewów, a przy wpisywaniu ich numeru rachunku bankowego zachować szczególną uwagę.
·         Zdalna kradzież kodów i haseł jednorazowych dotyczy przestępstwa przechwycenia danych autoryzacji dostępu do rachunku bankowego z dysku komputera klienta banku. Zazwyczaj są do tego wykorzystywane programy hackerskie (wirusy i keyloggery), które pozwalają skopiować dane z dysku komputera lub zarejestrować wystukiwane na klawiaturze sekwencje znaków wykorzystywane przy logowaniu się do serwisu internetowego banku. Główną zasadą zabezpieczenia się przed tego typu kradzieżą to nieprzechowywanie poufnych danych na dysku komputera, a także: aktualna przeglądarka internetowa i oprogramowanie antywirusowe, aktywny firewall (zaporę sieciową) oraz korzystanie z haseł jednorazowych. [Usługi bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych. Charakterystyka i zagrożenia 2010]
Ciekawy raport na temat bezpieczeństwa w bankowości internetowej przygotował portal finansowy Bankier.pl. Raport sporządzony został pod koniec 2009 roku, a metodologia wykorzystywana przy opracowaniu raportu wyglądała następująco:
·         „Pod uwagę zostały wzięte zabezpieczenia wykorzystane wyłącznie przy kontach dla klientów indywidualnych.
·         Analizie poddane zostały wszystkie banki komercyjne oraz pięć największych banków spółdzielczych i system dostępny dla klientów SKOK-ów.
·         Do rankingu brane były pełne, występujące w danym banku metody zabezpieczeń, często stanowiące kompozycję kilku mechanizmów np. hasło statyczne wsparte dodatkowym identyfikatorem lub token sprzętowy wsparty PINem oraz hasłem statycznym.
·         Analizowano tylko najlepsze metody zabezpieczeń dostępne w danym banku i możliwe do wykorzystania za-równo przy logowaniu jak i potwierdzaniu transakcji.
·         Badano metody zabezpieczające proces logowania oraz proces autoryzacji transakcji aktywnych.
·         Każda z metod uzyskała odpowiednią liczbę punktów w skali od 1 do 10.
·         Punktacja zależała przede wszystkim od ochrony przed najpopularniejszymi obecnie atakami.” [www.prnews.pl]

Tabela 1. Ranking najbezpieczniejszych banków w Polsce oferujących bankowość internetową
Miejsce
Nazwa banku
Suma punktów
1
Euro Bank S.A.
33,5
2
BNP Paribas Fortis S.A.
29
3
Raiffeisen Bank Polska S.A.
28,5
3
Bank Zachodni WBK S.A.
28,5
4
Alior Bank S.A.
26
5
Millennium Bank S.A.
25,5
5
Konto Xelion
25,5
5
Bank Pekao S.A.
25,5
6
MultiBank (BRE Bank S.A.)
25
6
mBank (BRE Bank S.A.)
25
6
Krakowski Bank Spółdzielczy
25
6
ING Bank Śląski S.A.
25
6
Bank Ochrony Środowiska S.A.
25
6
Bank Handlowy w Warszawie S.A.
25
6
Allianz Bank S.A.
25
7
Nordea Bank Polska S.A.
24
8
Bank BPH S.A.
21
9
Bank Gospodarki Żywnościowej S.A.
20,5
10
Volkswagen Bank Polska S.A.
18
10
Toyota Bank Polska S.A.
18
10
Podkarpacki Bank Spółdzielczy w Sanoku
18
10
Lukas Bank S.A.
18
10
Gospodarczy Bank Wielkopolski
18
10
Bank Polskiej Spółdzielczości
18
11
HSBC Polska S.A.
17
12
Polbank EFG (Euro Bank Ergasis S.A.)
16
12
Kredyt Bank S.A.
16
12
Invest-Bank S.A.
16
13
Mazowiecki Bank Regionalny w Warszawie
12
14
PKO BP S.A.
7
14
Inteligo (PKO Bank Polski S.A.)
7
14
Getin Bank S.A.
7
14
eskok.pl
7
14
DnB NORD Polska S.A.
7
14
Deutsche Bank PBC S.A.
7
14
Bank Pocztowy S.A.
7
Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportu: Bezpieczeństwo w bankowości internetowej,.

Bezpieczeństwo w bankowości terminalowej. Pomimo postępu technologicznego użytkowanie kart wciąż wiąże się z pewnymi zagrożeniami, których nie da się całkowicie wyeliminować. Stan bezpieczeństwa operacji dokonywanych kartami płatniczymi jest jednak poważnie zniekształcony przez częste medialne doniesienia (np. o grupach przestępczych kopiujących karty i wypłacających duże pieniądze). Kradzież karty płatniczej daje znacznie większe szanse na odzyskanie pieniędzy niż utrata przy utracie gotówki. Nieuprawnione użycie karty jest mniej ryzykowne także dlatego, że transakcje z użyciem kart są monitorowane przez banki, co więcej w każdej chwili karta płatnicza może zostać dezaktywowana.
·         Największym zagrożeniem dla użytkowników kart z paskiem magnetycznym jest skimming. Przestępstwo to polega na nieuprawnionym skopiowana danych z paska magnetycznego karty płatniczej, a następnie wykorzystaniu ich do płacenia za towary i usługi bez wiedzy właściciela karty. Skopiowana poprzez zeskanowanie karta zachowuje się dla systemów banku jak oryginał, dlatego banki stale monitorują transakcje wykonywane kartami płatniczymi swoich klientów poprzez specjalne algorytmy. W razie nietypowych płatności pracownik banku zostaje o tym zasygnalizowany i podejmuje odpowiednie kroki ku zweryfikowaniu tych operacji, najczęściej poprzez kontakt telefoniczny z właścicielem karty. Najczęściej karty są skanowane poprzez specjalne czytniki zainstalowane przez przestępców w bankomatach, łącznie z mini kamerą rejestrującą wklepywany kod PIN. Bezpieczniejsze jest używanie kart wyposażonych tylko w mikroprocesor, jednak jest to niepraktyczne ze względu na małą ilość bankomatów obsługujących takie karty w Polsce.
·         Skopiowanie danych z karty wypukłej, która pozwala na dokonywanie płatności na odległość. Jej dużą wadą są wybite na na powierzchni karty dane, które często wystarczają do przeprowadzenia transakcji przez Internet, dlatego już samo nieuprawnione  sfotografowanie jej może skutkować jej użyciem bez wiedzy właściciela. W przypadku płacenia kartą przez Internet należy zwrócić uwagę na zabezpieczenie komputera (oprogramowanie antywirusowe, firewall), oraz szyfrowanie transmisji danych z kontrahentem.
·         Pishing, czyli zjawisko wyłudzania poufnych danych osobistych, a w tym przypadku informacji o karcie płatniczej klienta banku. Najczęściej poprzez podszywanie się za godną zaufania instytucję lub osobę. 
·         Utrata karty bezstykowej (zbliżeniowej) paypass. Od roku 2009 na polskim rynku jest dostępna usługa oferowana przez banki polegająca na płatności kartą płatniczą do 50zł bez potrzeby wpisywania kodu PIN lub potwierdzania transakcji podpisem. Jest to tzw. technologia bezstykowa, ponieważ jedyną czynność jaką musi wykonać klient by zapłacić za towary lub usługi to przyłożenie karty do terminala. Ta wygoda sprawia jednak, że w przypadku jej zgubienia osoba niepowołana może w łatwy sposób dokonywać zakupów bez naszego uprawnienia (do kwoty wyznaczonego limitu). Dodatkowym zmartwieniem są nowe technologie w posiadaniu przestępców, które pozwalają odczytać z takich kart poufne dane (zjawisko to dotyczy USA).

Bezpieczeństwo w bankowości telefonicznej. Najważniejszą zasadą bezpieczeństwa w bankowości telefonicznej jest używanie oficjalnych numerów telefonów, które są dostępne m.in. na stronach internetowych banków oraz na wizytówkach i ulotkach banku uzyskanych w jego placówce. 
Najnowsza i najniebezpieczniejsza forma oszustwa w bankowości telefonicznej to tzw. VISHING. Pierwszy raz została ujawniona w USA w 2006 roku. Metoda ta polega na kontakcie telefonicznym z klientem banku w którym lektor informuje o zmyślonych nieprawidłowościach z autoryzacją transakcji, problemach z dostępem do rachunku lub blokadą karty. Na koniec nagrany głos podaje fałszywy numer infolinii w celu rozwiązania tych problemów, którą obsługuje przestępca wyłudzający od klientów poufne dane (numer karty, PIN do karty, login i hasło do rachunku bankowego itp.). Uzyskane dane pozwalają na pełny dostęp do środków oszukanego klienta.
Podstawową zasadą uchronienia się przed tego typu oszustami to niepodawanie osobom trzecim naszego hasła (PINu, do strony internetowej na którym mamy konto bankowe, do karty kredytowej i innych). Należy pamiętać, że żaden doradca bankowy ani automatyczny serwis telefoniczny nie może żądać od klienta takich danych. Jedynym wyjątkiem są hasła ustanowione w obecności pracownika banku służące do bezpośredniego kontaktu telefonicznego z bankiem.
W razie wątpliwości czy pracownik banku z którym rozmawiamy nie jest oszustem, wystarczy poprosić o jego nazwisko oraz ogólnodostępny numer pod którym można się z nim ponownie skontaktować.
Należy unikać rozmów z pracownikami banku w miejscach publicznych, gdyż istnieje ryzyko podsłuchania informacji przez osoby niepowołane (brak poufności przekazywania danych).

Bezpieczeństwo w bankowości mobilnej. Wraz z postępem technologicznym mobilne urządzenia coraz bardziej przypominają komputery w zminimalizowanej wersji. Łączy się to nie tylko z wygodą i wieloma przydatnymi funkcjami, ale również z większą ilością zagrożeń dla naszego rachunku bankowego.
„Krytycznym czynnikiem decydującym o bezpieczeństwie korzystania z usług bankowości mobilnej jest spełnienie minimalnych wymagań dotyczących zabezpieczenia wykorzystywanego telefonu komórkowego oraz praktyki jego stosowania.” [www.moblinybank.pl (25.08.2011)]
Coraz większym problemem w bankowości przenośnej, szczególnie dla użytkowników tzw. inteligentnych telefonów (smart fonów) staje się złośliwe oprogramowanie (wirusy, programy szpiegujące itp.). Zainstalowanie programów antymalware (antywirus w wersji na telefon) jest już czynnością niezbędną dla bezpiecznego korzystania z bankowości mobilnej.
Złośliwe oprogramowanie na telefony nie jest jeszcze tak powszechne jak w przypadku komputerów. Niestety jednak, utrzymuje ono tendencję wzrostową, a zagrożenie jakie za sobą niesie ma taki sam charakter jak w przypadku wirusów komputerowych.  Najlepszym rozwiązaniem na uniknięcie styczności z tego typem oprogramowania na własnym inteligentnym telefonie jest stosowanie sprawdzonego oprogramowania podpisanego cyfrowo przez dostawcę. Pozwala to na sprawdzenie wiarygodności programu jak i uzyskanie informacji na wszelkie zmiany wprowadzone w programie od jego zakupu.

Podstawą sprawnego działania sektora usług bankowych jest zaufanie klientów, że środkami finansowymi, które powierzyli bankowi nie będzie mógł dysponować nikt nieupoważniony. Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej wiąże się z koniecznością spełnienia przez banki wymogu wyeliminowania zagrożeń powstałych wraz z pojawieniem się elektronicznych kanałów dystrybucji usług bankowych, ale również poprzez stosowanie przez jej klientów podstawowych zasad bezpieczeństwa i współprace z bankiem. [Lasowski 2008]