Szukaj na tym blogu

Obecny stan świadczenia usług bankowości elektronicznej w Polsce

Obecny stan usług bankowości elektronicznej w Polsce

Dynamicznie rozwijający się rynek bankowości elektronicznej w Polsce jest monitorowany przez kilka instytucji. Związek Banków Polskich (ZBP) zbiera dane dotyczące bankowości internetowej, home banking i corporate banking, oraz bankowości mobilnej. Danymi dotyczącymi kart płatniczych zajmuje się Narodowy Bank Polski (NBP). Badania statystyczne przeprowadza Główny Urząd Statystyczny (GUS) oraz inne ośrodki badania opinii społecznej. Analiza rynku usług bankowości elektronicznej w Polsce wskazuje na wysoki wzrost ich popularności i skali wykorzystania. 
Jak wynika z najnowszych badań ZBP o bankowości internetowej i płatnościach bezgotówkowych, liczba klientów indywidualnych posiadających konto internetowe w banku na początku roku 2011 wyniosła 16,5 mln. Oznacza to wzrost w stosunku do grudnia 2010 r. o 300 tys. klientów. Rośnie także liczba klientów, którzy korzystają aktywnie z bankowości internetowej(wykonują co najmniej jedną operację bankową przez Internet na miesiąc). Od końca 2006 roku do końca pierwszego kwartału 2011 roku ich liczba wzrosła o ponad 5 mln do poziomu 9,3 mln.
Bankowość terminalowa w Polsce należy do najszybciej rozwijających się kanałów dystrybucji bankowości elektronicznej. W 2009 roku w Polsce wyemitowano 33,4 mln kart płatniczych (wzrost o 10,3 % w stosunku do roku 2008). Karty debetowe stanowiły największy udział w emisji wszystkich kart (65, 8 %) i karty kredytowe (33,1 %). Liczba wyemitowanych kart obciążeniowych wyniosła tylko (1, 1 %) (wykres nr 4). Procentowy udział kart debetowych w ogólnej liczbie kart systematycznie spada. Liczba kart kredytowych do roku 2009 systematycznie rosła jednak od końca 2009 roku do marca 2011 spadła o 16 proc. do poziomu 8,5 mln sztuk. Banki zareagowały na kryzys bardziej zdecydowanie. Kryteria szczególnie finansowe uległy zaostrzeniu i podlegają dokładnej analizie. 


Wykres 4. Liczba wyemitowanych kart płatniczych w Polsce w latach 2005 - 2009



 
Źródło:  Raport Bankowości Elektronicznej 2010 na podstawie danych  ZBP

Tabela 2. Liczba kart płatniczych wyemitowanych wg technologii zapisu danych w latach 2005 – 2009
Podział kart
2005
2006
2007
2008
2009
Karty wyposażone tylko w pasek magnetyczny
Liczba w tys. szt.
19 737,96
22 483,68
24 455,99
25 311,84
25 277,36
Udział w %
96,90%
94,28%
92,18%
83,61%
75,73%
k. w. w pasek magnetyczny i mikroprocesor
Liczba w tys. szt.
584,36
1 308,82
1 977,88
4 879,90
8 019,86
Udział w %
2,90%
5,49%
7,58%
16,12%
24,01%
k. w. tylko w mikroprocesor
Liczba w tys. szt.
15,8
16,7
12,6
15,4
17,3
Udział w %
0,10%
0,07%
0,05%
0,05%
0,00%
k. wirtualne
Liczba w tys. szt.
32,2
38,9
49,7
68,3
86,6
Udział w %
0,20%
0,16%
0,19%
0,23%
0,26%




















Źródło:  Raport Bankowości Elektronicznej 2010 na podstawie danych  ZBP
W Polsce karty z paskiem magnetycznym są wciąż najbardziej popularne, których udział w ogólnej liczbie wyemitowanych kart płatniczych w 2009 roku wyniósł 75,7 %. Systematycznie, ale powoli rośnie liczba kart, które poza paskiem magnetycznym są wyposażone w mikroprocesor. Kart wyposażonych tylko w mikroprocesor jest niewiele i po części jest to spowodowane brakiem zgodności tych kart z infrastrukturą bankomatów i terminali POS w Polsce, które takich kart nie obsługują. Bardzo szybko rozwija się w Polsce rynek kart bezstykowych (zbliżeniowych). „Na koniec pierwszego kwartału 2011 roku, według szacunkowych danych, funkcjonowało 4,2 mln zbliżeniowych kart płatniczych. Zdaniem ZBP, ich liczba będzie rosła wraz z rozwojem sieci punktów posiadających odpowiedni terminal.” [www.gazetaprawna.pl (17.08.2011)] Pomimo wzrostu liczby emitowanych w naszym kraju kart płatniczych, pod względem ich ilości na jednego mieszkańca Polska jest daleko w tyle w porównaniu z innymi krajami UE (wykres nr 5). Na jednego mieszkańca Polski przypadało w 2009 r. 0,87 wyemitowanych kart, podczas gdy na przykład w Niemczech wskaźnik ten wynosił 1,65.

Wykres 5. Liczba wyemitowanych kart płatniczych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w poszczególnych krajach UE w 2009 roku

Źródło:  Raport Bankowości Elektronicznej 2010 na podstawie danych  ZBP

W 2009 roku za pośrednictwem kart płatniczych zrealizowanych zostało niemal 1 400 mln transakcji (wzrost o 13,1 % do roku poprzedniego). Najwięcej dokonanych transakcji zostało dokonanych za pomocą kart debetowych (85,5 %), następnie kredytowych (13,4 %) a najmniej za pomocą kart obciążeniowych (1,1%). Polscy klienci banków coraz częściej korzystają z kart płatniczych co zostało przedstawione na wykresie nr 6.
Interesująco wygląda wykorzystanie kart płatniczych w Polsce na tle innych krajów UE. Na wykresie nr 7 przedstawiona została liczba transakcji dokonanych kartami płatniczymi w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Wykres pokazuje, że w Polsce jest wciąż niski stopień wykorzystania kart płatniczych w porównaniu z innymi krajami UE. W 2009 roku statystyczny Polak przeprowadził 18 transakcji za pomocą kart płatniczych, a np. w Danii na jednego mieszkańca przypadało 180 takich transakcji.  

Wykres 6. Liczba transakcji dokonanych za pomocą kart płatniczych w Polsce w latach 2005-2009


Źródło:  Raport Bankowości Elektronicznej 2010 na podstawie danych  ZBP
  


Wykres 7. Liczba transakcji dokonanych za pomocą kart płatniczych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w poszczególnych krajach UE w 2009 roku
 
Źródło:  Raport Bankowości Elektronicznej 2010 na podstawie danych ECB

Wartość transakcji dokonanych za pomocą kart płatniczych w Polsce w latach 2005-2009 podobnie jak liczba transakcji ma tendencję wzrostową. Wartość wszystkich transakcji dokonanych kartami bankowymi w 2009 wyniosła 330,4 mld zł (wzrost o 8,6 % w stosunku do 2008 r.), przy czym udział transakcji przy wykorzystaniu kart debetowych stanowił 89,6%, kart kredytowych 8,8 % a kart obciążeniowych 1,6 % (wykres nr 8). Średnia wartość jednej transakcji dokonanej w 2009 roku za pomocą karty płatniczej wyniosła 237 zł.
W Polsce wartość wykonanych transakcji w roku 2009 w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosiła wyniosła 0,49 tys. euro, a przykładowo w Dani wartość takich transakcji wyniosła aż 8,5 tys. euro (wykres nr 9).
W roku 2009 na terenie Polski funkcjonowało 15 883 bankomatów, czyli o 17% więcej niż w roku 2008. Dzięki pojawieniu się bankomatów pracujących w trybie online znacznie pojawił się zakres ich funkcjonalności (dokonywanie przelewów, zakładanie lokat, zasilanie konta telefonu komórkowego i wiele więcej), dodatkowo pojawiły się urządzenia pozwalające na wpłacenie pieniędzy na konto (wpłatomaty). Pod koniec 2009 zarejestrowanych było 215 509 terminali POS umożliwiających płatności bezgotówkowe w punktach handlowych. Pomimo rosnącej liczby bankomatów i terminali POS Polska pod względem ilości tych urządzeń na milion mieszkańców znajduje się na końcu.  Jeżeli chodzi i ilość bankomatów to w Polsce wynosi ona 416 takich urządzeń na milion mieszkańców, znacznie mniej niż np. w Portugalii (1614) lub Niemczech (1010). Podobne proporcje występują w ilości terminali POS. W naszym kraju było to 6043 terminali POS na milion mieszkańców, a przykładowo w Hiszpanii - 30 134, lub w Grecji - 45 164. W 2009 roku za pośrednictwem bankomatów przeprowadzono 671,27 mln operacji (o wartości 245,14 mld zł), a za pomocą terminali POS 697,7 mln operacji (o wartości 75,07 mld zł).

Wykres 8. Wartość transakcji dokonanych za pomocą kart płatniczych w Polsce w latach 2005-2009
Źródło:  Raport Bankowości Elektronicznej 2010 na podstawie danych  ZBP


Wykres 9. Wartość transakcji dokonanych za pomocą kart płatniczych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w poszczególnych krajach UE w 2009 roku

Źródło:  Raport Bankowości Elektronicznej 2010 na podstawie danych ECB

Bankowość internetowa
Polski sektor bankowy charakteryzuje się wysokim wzrostem skali wykorzystania Internetu w procesie świadczenia usług. Większość z obecnie funkcjonujących rozwiązań technicznych systemów bankowości internetowej została wdrożona lub unowocześniona w latach 2005-2009 pod kątem funkcjonalności i bezpieczeństwa usług. Dzięki temu bankowość internetowa stanowi dziś w pełni zastępczą formę świadczenia usług do tej prowadzoną w oddziałach banków. „Niskie jednostkowe koszty wykonania operacji bankowych sprawiły, że ten kanał dystrybucji usług traktowany jest jako jeden z najważniejszych czynników zdobywania pozycji rynkowej. Wzrost skali działalności i liczby obsługiwanych klientów za pośrednictwem bankowości internetowej nie pociąga za sobą bowiem konieczności rozbudowy sieci placówek operacyjnych ani wzrostu kosztów zatrudnienia. Potwierdza to zestawienie rosnącej liczby prowadzonych rachunków i transakcji ze stabilnym poziomem zatrudnienia w placówkach operacyjnych. Otwarcie rachunku bankowego z dostępem przez Internet stanowi często początek nawiązania trwalszych relacji banku z klientem, co ułatwia sprzedaż innych produktów. Doceniając aspekt marketingowy bankowości internetowej, część banków prowadzi konta internetowe nieodpłatnie lub w ramach miesięcznej, ryczałtowej opłaty, niezależnej od liczby wykonanych transakcji.” [Raport Bankowości Elektronicznej 2010].
Liczba aktywnych rachunków bankowych (czyli takich, na których klient banku przeprowadził co najmniej jedną operację w ciągu roku) z możliwością korzystania z bankowości internetowej na tle liczby wszystkich aktywnych rachunków bankowych ogółem została przedstawiona na wykresie nr 10. Wykres ten pokazuje, że wzrost liczby wszystkich aktywnych rachunków bankowych jest spowodowany głównie przybywającymi rachunkami internetowymi.
Wykres 10. Liczba aktywnych rachunków bankowych z dostępem przez Internet na tle liczby wszystkich aktywnych rachunków bankowych ogółem

Źródło: Raport Bankowości Elektronicznej 2010 w oparciu o wyniki badań UKNF przeprowadzonej wśród krajowych banków komercyjnych, N = 23
Liczba oraz wartość nominalna transakcji dokonanych przez klientów za pośrednictwem bankowości internetowej na tle liczby transakcji dokonanych za pośrednictwem wszystkich kanałów bankowości elektronicznej przedstawiona została na wykresach nr 11 i 12. Wykresy te pokazują dynamiczny wzrost liczby jak i wartości transakcji przeprowadzanych za pomocą bankowości elektronicznej. Odnotowano 49% wzrost liczby transakcji dokonywanych przez Internet i 22% wzrost liczby wszystkich transakcji dokonywanych poprzez bankowość elektroniczną w roku 2009 w stosunku do roku poprzedniego. Podobna sytuacja jest w przypadku wartości dokonywanych transakcji: 55% wzrost wartości transakcji internetowych i 22% wzrost wartości wszystkich kanałów elektronicznych w roku 2009 do roku 2008. Można zatem stwierdzić, że transakcje dokonywane za pośrednictwem Internetu odgrywają coraz bardziej znaczącą rolę.
Wykres 11. Liczba transakcji dokonanych za pomocą bankowości internetowej na tle transakcji dokonanych za pośrednictwem wszystkich kanałów bankowości elektronicznej

 
Źródło: Raport Bankowości Elektronicznej 2010 w oparciu o wyniki badań UKNF przeprowadzonej wśród krajowych banków komercyjnych, N = 31

Wykres 12. Wartość transakcji dokonanych za pomocą bankowości internetowej na tle transakcji dokonanych za pośrednictwem wszystkich kanałów bankowości elektronicznej


Źródło: Raport Bankowości Elektronicznej 2010 w oparciu o wyniki badań UKNF przeprowadzonej wśród krajowych banków komercyjnych, N = 24
Statystyki bankowości home/corporate banking nieznacznie różnią się od bankowości internetowej. W ostatnich latach spada liczba rachunków bankowych z dostępem za pośrednictwem systemów home/corporate banking co może być spowodowane przenoszeniem się klientów korzystających z tych usług do systemów bankowości internetowej. 
Liczba oraz wartość nominalna transakcji zrealizowanych za pośrednictwem systemów home/ corporate banking przedstawiona została na wykresach nr 13 i 14. W analizowanych latach nie widać dużych różnic w liczbie i wartości tych transakcji. Prawdopodobnie jest to spowodowane podobną aktywnością gospodarczą obsługiwanych podmiotów, gdyż to one głównie opierają się na systemie bankowym.

Wykres 13. Liczba transakcji zrealizowanych za pośrednictwem systemów home / corporate banking
                            Źródło: Raport Bankowości Elektronicznej 2010 w oparciu o wyniki badań UKNF przeprowadzonej wśród krajowych banków komercyjnych, N = 19
Wykres 14. Wartość transakcji zrealizowanych za pośrednictwem systemów home / corporate banking
                                    Źródło: Raport Bankowości Elektronicznej 2010 w oparciu o wyniki badań UKNF przeprowadzonej wśród krajowych banków komercyjnych, N = 19
Bankowość telefoniczna to jedna z pierwszych zautomatyzowanych usług oferowanych klientom banków. Na koniec 2009 roku spośród badanych przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF)  35 krajowych banków komercyjnych (których łączne aktywa stanowiły 92 % całkowitej sumy bilansowej wszystkich krajowych banków komercyjnych) usługi bankowości telefonicznej oferowało 26 banków (74 % badanej próby). [Raport Bankowości Elektronicznej 2010]
Wykres nr 15 przedstawia poszczególne usługi bankowości telefonicznej oferowane przez 26 krajowych banków komercyjnych. Najpowszechniejszą usługą jest call center, którą świadczyło 25 banków (96 %). Dostęp do rachunku bankowego za pośrednictwem automatycznego serwisu IVR oferowany jest przez 24 banki (92 %). Spośród usług, w ramach bankowości mobilnej, najczęściej oferowaną usługą jest SMS banking, którą oferowało 14 banków (54 %), zaś usługi WAP oferowane były przez 9 banków (35 %). Tylko 1 bank oferował usługi bankowości mobilnej oparte na rozwiązaniach SIM Toolkit (specjalnie przygotowane aplikacje bankowe na telefon komórkowy).
Wykres 15. Usługi bankowości telefonicznej oferowane przez krajowe banki komercyjne
Źródło: Raport Bankowości Elektronicznej 2010 w oparciu o wyniki badań UKNF przeprowadzonej wśród krajowych banków komercyjnych świadczących usługi bankowości telefonicznej pod koniec 2009, N = 26
Podsumowując bankowość elektroniczna stała się już w na polskim rynku bankowym usługą powszechnie dostępną. Pod względem stopnia jej wykorzystania przez polskie społeczeństwo wyprzedza nas większość krajów Unii Europejskiej, co prognozuje dalszy i dynamiczny rozwój w tym sektorze bankowym.
Dane przeanalizowanego raportu Komisji Nadzoru Finansowego pokazują, że najbardziej rozwijającą się w Polsce formą świadczenia usług w ramach bankowości elektronicznej jest bankowość internetowa. Charakteryzuje się bardzo dobrym poziomem bezpieczeństwa od strony banków, ale trzeba pamiętać, że wymaga ona  również spełniania pewnych zasad bezpieczeństwa od strony klienta
Wykres 16. Obecny stan bankowości internetowej w Polsce
          Źródło: Opracowanie własne na podstawie www.gazetaprawna.pl.
Bankowość telefoniczna traci powoli na znaczeniu, natomiast bankowość mobilna wykorzystywana jest obecnie głównie przez zaawansowanych użytkowników telefonii komórkowej, ale ma ona duży potencjał rozwojowy.

 Płatności i transakcje elektroniczne w porównaniu z operacjami gotówkowymi cechują się znacznie lepszymi możliwościami ich zabezpieczenia, dokumentowania (elektronicznego) i monitorowania.